sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

آشنایی با سیماتیک S7-1500

 

سیماتیک S7-1500

نسخه آپدیت شده زیمنس‌ها در مدل 1500 قابل‌مشاهده است که با انواع قابلیت‌ها، در اتوماسیون‌های صنعتی متعدد خدمات ارائه می‌کند. ویژگی یکسان پی‌ال‌سی ها یعنی کامپکت بودن در این نوع زیمنس هم موجود است که می‌تواند با به‌کارگیری تعدادی سی‌پی‌یو خروجی و ورودی، درنظرنگرفتن محدودیت‌های ماژولی و ساپورت منبع تغذیه سیستم، از این سامانه‌ها برای اتصال بهره ببرد.

 سی‌پی‌یو های مدل 1500 صفحه‌ نمایش دهنده دارند که این ال اسی دی، خواندن اطلاعات خطوط تولید مانند شماره محصول و نسخه و سیستم سفارش‌دهنده را برای اپراتور دستگاه، آسان می‌کند. سیستم اعلان خطا در زیمنس‌ها سبب می‌شود تا پیام تیا پورتال بر روی ال سی دی پنل نمایش داده شود و اپراتور برای قطع خط تولید و یا ادامه آن با یک سی‌پی‌یوی دیگر اقدام کند.

تمام عملیات‌های انجام شده حتی در حالت آفلاین نیز برروی ال سی‌دی‌ها قابل‌دسترسی و پیگیری است. برای نیل به چنین هدفی، ترکیب قابلیت fault tolerant & redundant موجب می شود تا در یک عملیات جایگزینی، هنگامی که سی‌پی‌یوی فرمان دچار خطا شد، سی‌پی‌یوی دوم در حالت آماده‌به‌کار وارد عمل شود و پروسه را ادامه دهد.

انواع CPU های S71500 زیمنس

در آخرین مدل PLC که توسط زیمنس ارائه شده است دو مشخصه تعبیه شده است که آن را به کنترلرهای پیشرفته تبدیل کرده است. این دو قابلیت صفحه نمایش و همچنین سیستم های عیب یابی یکپارچه است. در این مدل شاهد سرعت پردازش بیشتری نسبت به مدل S7-300 و S7-400 شاهد هستیم. CPU ها با توجه به معیارهای مختلف از جمله سرعت پردازش، میزان حافظه، اتصالات و ... در دسته بندی مختلف قرار می گیرند.

 

پی ال سی (plc) های زیمنس مدل siematic s7 cpu 1517-3 PN/DP قدرتمند ترین و پیشرفته ترین سری پی ال سی های s7  می باشد که با طیف وسیعی از قابلیت ها می توان برای انواع برنامه های کاربردی  در اتوماسیون اتوماتیک، بالاترین عملکرد با قابلیت استفاده عالی را ایجاد نماید . پی ال سی S71500 زیمنس به عنوان مکمل PLC S7 300 و PLC S7 400 در سال ۲۰۱۳ به بازار روانه شد.

با توجه به اینکه سخت افزار و نرم افزار های PLC در حال پیشرفت هستند تا سال ۲۰۲۰ جایگزین پی ال سی S7300 و پی ال سی S7400 خواهد شد.این سیستم در حالت مدولار و مقیاس پذیر و با سطح حفاظت IP 20  می باشد . پرتال اتوماسیون کاملا مجتمع  می توان با نرم افزار STEP 7 Professional V12 و یا ورژن های جدید تر پیکربندی شود . CPU های این مدل از پی ال سی S7  سری ۱۵۰۰ مجهز به صفحه نمایش می باشند. .

یکپارچگی ایمنی درحفاظت از ماشین آلات و پرسنل از قابلیت های این سری از PLC زیمنس می باشند که با عملکرد های رتبه بندی شده برای برای طیف گسترده برنامه ها و نیاز های مختلف طراحی شده که این محصول و دیگر تجهیزات مرتبط با اتوماسیون صنعتی  و ابزار دقیق با بهره گیری از بهترین قطعات در ساخت به پشتوانه برند معتبر company siemens در فروشگاه آنلاین سیان شاپ همراه با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش عرضه می شوند.

 

ویژگی های فنی پی ال سی  زیمنس مدل siematic s7 cpu 1517-3 PN/DP

پی ال سی زیمنس مدل siematic s7 cpu1517-3 PN/DP با یک برنامه بسیار گسترده و حافظه داده در محدوده محصول S7-1500 کنترل کننده برای کاربردهای با نیازهای بالا در مورد دامنه برنامه و شبکه وسیع در یک اتوماسیون صنعتی مناسب می باشد .


PLC S7-1500 جزء سری پی ال سی های جدید و به روز تجهیزات اتوماسیون صنعتی خانواده SIMATIC S7 زیمنس که برای کاربردهای متوسط و پروسه های سنگین طراحی شده است می باشد، PLC های سری S7 زیمنس بر اساس قابلیت، محدوده کاربرد و بروز بودن در حال حاضر در صنعت و اغلب تجهیزات و پروسه های قدیمی و جدید مورد استفاده قرار گرفته شده است.

معرفی سیماتیک 1200 و مشخصات آن

سیماتیک 1200

یکی از پی ‌ال ‌سی های طراحی شده برای پروژه‌های ساده‌تر و کدنویسی‌های محدودتر، پی‌ال‌سی اس 1200 است. عواملی مانند تکنولوژی به‌روز در آپدیت استعدادها، دستورالعمل‌های راحت برای کار، کدنویسی‌های ساده و رایج و درنهایت قیمت نازل موجب شده است تا این نوع از پی‌ال‌سی در میان مهندسان پرتیراژتر باشد.

مدل 1200 پی‌ ال‌ سی از انواع کامپکت، سیپلاس و fail safe خود بوده و نسبت به سری 200 از راندمان بالاتری برخوردار است. کدنویسی این مدل با استفاده از سامانه اترنت انجام می‌شود و نیازی به تعبیه کابل خاصی ندارد. کاربرد خاص مدل 1200 نیاز به 12 کارت پشتیبانی‌کننده دارد که عبارتند از: 3 کارت شبکه، یک کارت باتری برد و 8 کارت signaling.

خصوصیت‌های دیگر این پی‌ال‌سی مواردی مانند کدنویسی با نرم‌افزار تیا، سازگاری با تمام تشکیلات صنعتی، ورودی‌های آنالوگ در تمامی سری‌ها و سرعت پروسس بالا نسبت به نمونه قبلی می‌باشد. پی‌ال‌سی 1200 می‌تواند روی سی‌پی‌یو کاربردی، برد شبکه را نصب کند و برنامه‌ریزی‌های آن را بنویسد.

پورت‌های تعبیه شده در زیمنس 1200، یک سامانه پروفینت دارند و در حین کار می‌توان 3 ماژول ارتباطی و 2 ماژول افزایش‌دهنده را به آن افزود. یک سی‌پی‌یو کد 1212 سی قادر است تا تعداد 82 خروجی و ورودی دیجیتال و 19 ورودی و خروجی آنالوگ را پشتیانی کند.

خصوصیات پی ال سی  های S7-1200 زیمنس

·        برنامه نویسی این مدل پی ال سی زیمنس با نرم افزار Tia انجام می شود.

·        برنامه ریزی این سی پی یو  از طریق درگاه اترنت بر روی CPU انجام می شود و نیاز به کابل مخصوص ندارد.

·        پی ال سی S7-1200 زیمنس   دارای سه مدل Fail safe، Compact  و Siplus می باشد.

·        سرعت پردازش بالاتر نسبت به سریS7-200

·        پی ال سی S7-1200  زیمنس دارای دو ورودی آنالوگ در تمامی مدل ها می باشد.

·        پی ال سی S7-1200  زیمنس سازگار با انواع شبکه صنعتی

·        پی ال سی S7-1200  زیمنس در مدل های ۱۲۱۵ و ۱۲۱۷ دو خروجی آنالوگ وجود دارد. 

پی ال سی های 1200 (S7-1200 SIEMENS )دارای سه نوع سی پی یو  با مدل های CPU 1211C , 1212C , 1214C می‌باشند. هر کدام قادرند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. امکان طراحی انعطاف پذیر برای پروژه های مختلف اتوماسیون صنعتی در انواع سایزهای ورودی و خروجی امکان پذیر می باشد.

 کوچکترین سایز  مدل CPU C1211 می باشد که از ۶ ورودی دیجیتال و ۴ خروجی دیجیتال تشکیل شده است.

جامع ترین  ترین  CPU از خانواده ی SIMATIC S7-1200 مدل CPU C1214  بوده که از ۱۴ ورودی دیجیتال و ۱۰ خروجی دیجیتال برخوردار می باشد.

بالا بردن ظرفیت ورودی و خروجی از دو طریق ممکن است:

1.کارت های SB )Signal Board

2.    ماژول های SM )Signal Module)

ظرفیت افزایش ورودی و خروجی ها ۸ ماژول SM و یک کارت SB می باشد که با احتساب ۳۲ ورودی و خروجی برای پر ظرفیت ترین SM در کل می توان ۲۵۶ ورودی و خروجی به ظرفیت اولیه افزود. اگر کارت SB از نوع دیجیتال ۴ ورودی و خروجی نیز به این مجموعه اضافه شود. بدین ترتیب یک مدل CPU ۱۲۱۴C که به صورت همزمان از یک کارت SB و هشت ماژول SMبهره مند است می تواند ۲۸۴ عدد ورودی و خروجی را پاسخگو باشد.

ویژگی های PLC زیمنس سری S7-1200

انعطاف پذیری

ماژول های ارتباطی کاربردی در SIMATIC S7-1200 را با ارائه چندین پروتکل ارتباطی باز به عنوان ارتباط سریال ، PROFIBUS ، IO-Link ، رابط AS ، PROFINET ، اترنت صنعتی ، کنترل از راه دور و همچنین پروتکل های عمودی و افقی ابتکاری به عنوان MQTT و OPC UA فراهم می کنند امکانات سیستم ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده ها.

این ویژگی ها بهترین بیس برای دیجیتالی شدن هستند و محرک های برنامه های جدید و مدل های تجاری مانند نگهداری پیش بینی یا یادگیری ماشین هستند.

ویژگی های اختصاصی
SIMATIC S7-1200
ماژول های اختصاصی دارد که ارزش افزوده CPU را با ارائه عملیات اتوماسیون خاص افزایش می دهد:
انرژی سنج
CMS سیستم نظارت بر شرایط
سیستم های توزین SIWAREX

از جمله این سیستم های اختصاصی هستند که ارزش افزوده ای را برای این کنترلرها ایجاد می کند.

یکپارچگی عملکرد

با کمک یک ماژول فناوری به عنوان بستر عملکردهای مختلف به صورت یکپارچه در SIMATIC S7‑1200 ادغام می شود.
بر اساس سیستم عامل صنعتی ماژول فناوری SIMATIC S7‑1500 TM MFP برای کاربردهای صنعتی. ارتباط با اثرنت و سی پی یو SIMATIC S7 -1200 که پلتفرمی چند کاره شامل مزایای ابری با قدرت راه حل محلی و جمع آوری داده ها به همراه بهینه سازی مفاهیم در سیستم های محلی و یا مبتنی بر ابر و هیبریدی را شامل می شود.

تکنولوژی یکپارچه

این پی ال سی های هوشمند با تکنولوژی های HSC, PTO/PWM و کنترل حرکت یکپارچه و هماهنگ هستند.

مقیاس پذیر

SIMATIC S7-1200 و S7-1500  پورتال TIA مهندسی یکسانی را به اشتراک می گذارند.در نتیجه اگر نیاز به ارتقای سیستم باشد این کار به راحتی امکان پذیر خواهد بود و به  SIMATIC S7‑1500 می رسیم.

ایمنی یکپارچه

بالاترین ایمنی دستگاه یک سیستم برای کاربردهای استاندارد و ایمن در برابر خرابی: یک کنترل کننده ، یک سیستم ارتباطی و یک محیط مهندسی برای اتوماسیون استاندارد و بدون خطا.ایمنی یکپارچه به معنی اتصال آسان دستگاه های PROFIsafe از طریق PROFIBUS و PROFINET و سازگاری داده ها بین اجزای برنامه استاندارد و ایمن در برابر خرابی است. این برنامه پشتیبانی از گزینه های مختلط را با استفاده از مجلات ورودی / خروجی ایمن و خراب ارائه می دهد.

امنیت یکپارچه

مفهوم حفاظت برای کنترلر

مفهوم امنیت SIMATIC S7-1200 شامل یکپارچگی ارتباطی است که این ایمنی موجب حفاظت از سرمایه های شماست و به جلوگیری از خرابی ها و نارسایی ها در سیستم و همچنین اطمینان از دسترس بودن را تضمین می کند.

 

تابلو برق چیست

تابلو برق چیست:

اصولاً تابلو برق‌ها (Electrical Enclosure) به‌صورت یک جایگاه یا محفظه برای نگه‌داری، قرارگیری، نصب و سیم بندی تجهیزات و وسایل الکترونیکی بوده و همچنین انواع مختلف کلیدها، قطعه‌های حفاظتی و کنترلی و لوازم نمایشگری مانند جریان آمپر، ولتاژ، فرکانس، توان و ... به روی آن نصب می‌شوند.

 تابلو برق‌ها گروهی از تجهیزات ضروری و اساسی هستند و این تجهیزات در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرند. معمولاً تابلو برق‌ها باهدف هدایت، توزیع و کنترل برق به کار می‌روند. ضمناً تابلوهای برق برای جلوگیری از وارد شدن شوک‌های الکتریکی ناشی از جریان برق به بیشتر افراد استفاده‌ شده و در مقابل عوامل گوناگون طبیعی و محیطی کاربرد اساسی دارد.

معرفی تابلو برق صنعتی:

تابلو برق صنعتی دارای یک محفظه از جنس فلز بوده که در درون این محفظه انواع مختلف قطعات جای‌گیری شده و نصب می‌شود و این قطعات با توجه به کاربری افراد یا کاربرد تابلو برق، می‌تواند متفاوت باشند و معمولاً تابلو برق صنعتی از تجهیزات در مقابل اکثر عوامل محیطی و زیستی محافظت می‌کند.

 تابلو برق صنعتی توسط افراد قابل‌مشاهده و بررسی بوده و این تابلو ممکن است باهدف زیبایی و کاربردی در انواع مختلفی طراحی بشود. تابلوهای برق صنعتی معمولاً از جنس پلاستیک‌های سخت یا فلزهایی مثل آلومینیوم، استیل ضدزنگ و فولاد تولید شده و این امکان وجود دارد به‌صورت  نقاشی شده یا گالوانیزه شده هم طراحی شوند.

تابلو برق‌های صنعتی فلزی به علت رسانایی الکترونیکی خوب، سبب اتصال امن و محافظت از وسایل داخل محفظه شده و تابلو برق‌های صنعتی غیرفلزی ممکن است مدت‌زمان نصب طولانی‌تری داشته باشند.

 استفاده از تابلو برق‌های صنعتی امکان محافظت و کنترل بیشتری را نسبت به دیگر تابلو برق‌ها فراهم می‌کند. تابلو برق صنعتی سبب کمتر شدن هزینه سیستم شده و نگهداری و تعمیر آن به‌مراتب آسان‌تر از دیگر تابلوهای برق‌ها خواهد بود و حداکثر ایمنی را برای افراد در مقابل حادثه‌ها و آسیب‌هایی مثل خطر برق‌گرفتگی یا انفجار را داراست.

خرید تابلو برق صنعتی:

برای خرید بهترین و کاربردی‌ترین نوع یا مدل تابلو برق صنعتی، در ابتدا باید به متراژ مکان مدنظر، ناحیه‌ی قرارگیری،  تکنولوژی‌های به‌روز استفاده شده در تابلو برق‌های صنعتی، مدت تضمین و میزان هزینه خرید آن توجه ویژه کرد.

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که حتماً باید در موقع خرید تابلو برق صنعتی به آن توجه شود، این است که تابلو برق صنعتی م بایستی با استانداردهای روز جهان سازگار بوده تا احتمال صدمه دیدن و مشکلات جزئی آن کاهش یابد.

نحوه سیم‌کشی تابلو برق صنعتی:

سیم‌کشی تجهیزات یا وسایل الکترونیکی درون تابلو برق صنعتی بسیار مهم و ضروری بوده و نحوه انجام دادن سیم‌کشی باید با نهایت دقت و صبر انجام شود؛ چون‌که یکی از بااهمیت‌ترین مواردی که باید در ارتباط با ایمنی تابلو برق صنعتی به آن توجه کرد، همین نحوه سیم‌کشی وسایل الکترونیکی است؛ ضمناً عملکرد مطلوب و طول عمر مفید وسایل الکترونیکی تا حدود زیادی به رعایت استاندارد‌ها و اصول سیم‌کشی نیز بستگی دارد.

بعضی از استاندارد‌ها و اصول کلی که باید در نحوه سیم‌کشی تابلو برق صنعتی موردتوجه قرار گیرد به‌صورت زیر است؛

ü   همه‌ی اتصالات و کابل‌هایی که از باسبار یا شینه منشعب شده‌اند، باید به‌وسیله‌ی سر سیم مخصوص و کابل شو پرس شده و به‌وسیله ی پیچ و مهره به هم وصل شوند.

ü    کابل‌های مورداستفاده برای ترانسفورماتور‌های ولتاژ، به علت گرمای زیاد حداقل یک رنج بالاتر قرارگرفته می‌شوند.

ü    فضای درون کانال‌های سیم‌کشی حدوداً باید به‌اندازه 3 و 1 خالی باشد.

ü    سیم‌هایی که از بیرون داکت رد می‌شوند و معمولاً باز هستند باید به صورتی فرم دهی شوند که در موقع تکان خوردن یا حرارت دیدن به بدنه و سایر لوازم الکترونیکی متصل نشوند.

ü    همه‌ی مصارف درون تابلو باید شامل فیوز اصولی و پایدار باشند؛ مثل فن، هیتر، چراغ سیگنال و ...

ü   همه‌ی بخش‌های برق‌دار و لخت باید عایق‌بندی شده تا از تماس آن‌ها با بدن افراد جلوگیری شود.

ü   در تابلو برق‌های صنعتی، ولتاژ سیم‌ها باید با رنگ‌بندی مشخص‌ از هم جدا شود؛ مثلاً 220 ولت با رنگ سیاه یا قرمز و 24 ولت با رنگ سبز یا آبی مشخص می‌شوند.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی:

اصولاً برای مشخص کردن قیمت و هزینه‌های خرید انواع تابلو برق‌های صنعتی، عوامل بسیاری دخیل هستند؛ که این عوامل می‌توانند جنس محفظه یا تابلو برق باشند که انواع پلاستیکی، آلومینیومی و فلزی از جمله آن‌هاست، و یا می‌توانند حجم و مساحت محفظه‌ی تابلو برق، نوع و مدل تابلو برق صنعتی، ابعاد کلی تابلو برق، میزان مقاومت، میزان ولتاژ، استانداردهای کافی و خوب و...  باشند که هر کدام در تعیین قیمت انواع تابلو برق‌های صنعتی مؤثرند.

ضمناً توجه به کیفیت تجهیزات و وسایلی که در ساخت انواع تابلو برق‌های صنعتی استفاده می‌شود نیز، بسیار مهم و ضروری است و در قیمت پایانی تابلو برق صنعتی تأثیرگذار است.

قیمت‌گذاری بیشتر تابلو برق‌های صنعتی ارتباطی مستقیم با نوسانات موجود در بازار و همچنین میزان تقاضا برای این نوع تابلوها دارد؛ ولی در اصل قیمت بیشتر تابلو برق‌های صنعتی با توجه به ابعاد (ابعاد از 40*15 تا 70*100)، نوع آن (روکار، توکار، فلزی، ریتال، استیل و...) برند (بهنام برق، کنترل کاربران و ...) تعیین شده و در حدود 200 هزار تومان الی 12 میلیون تومان است.


اجزای تابلو برق صنعتی:

مهم‌ترین اجزای تابلو برق صنعتی را به‌طورکلی می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

ü   بدنه اصلی تابلو برق صنعتی

ü   کلیدهای اصلی

ü   هادی‌ها و شینه

ü   تجهیزات یا وسایل اندازه‌گیری

ü   وسایل یا تجهیزات محافظتی

ü   سیستم زمین (ارتینگ)

ü   سیستم اینترلاک

ü   مقره ها

بدنه اصلی تابلو برق؛ جنس بدنه اصلی تابلو برق‌های صنعتی از آهن، پلاستیک یا مواد کامپوزیتی بوده و انواع وسایل و تجهیزات در داخل یا روی بدنه اصلی تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرند و بدنه تابلو علاوه بر اینکه مکانی برای قرارگیری وسایل است، در مقابل انواع عوامل محیطی مانند ضربه‌ها، گرما یا سرما، رطوبت و گردوغبارها، شرایط مختلف آب‌ و هوایی و ... پایدار است.

کلیدهای اصلی؛ یکی از اجزای مهم در تابلو‌های برق صنعتی بوده و برای قطع و وصل کردن جریان‌ برق، مورد استفاده واقع می‌شوند.

هادی؛ برای ارتباط میان وسایل تابلو برق، باید از هادی‌ استفاده کرد و جنس اکثر هادی‌ از مس است.

تجهیزات انداز‌ه‌گیری؛ با توجه به هدف‌های مدنظر، پارامترهای گوناگونی مثل دما، جریان، ولتاژ و ... را اندازه‌گیری می‌کنند.

تجهیزات محافظتی؛ تجهیزات محافظتی مانند فیوز، رله و ... برای مراقبت از مدار اصلی به کار گرفته می‌شوند.

سیستم زمین؛ اتصال به زمین برای مراقبت از جان افراد و موجودات در مقابل برق‌گرفتگی از طریق برق‌دار شدن قسمت‌های فلزی غیر مداری سیستم به کار می‌رود.

اینترلاک؛ اینترلاک یا سیستم قفل داخلی برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه و ناخواسته است که در تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرد. قفل داخلی هم می‌تواند الکتریکی و هم مکانیکی باشد.

مقره؛ مقره ها به‌عنوان یک عایق مناسب برای جلوگیری از عدم عبور جریان‌های برقی ناخواسته به سطح زمین، استفاده می‌شوند.

کاربرد تابلو برق صنعتی:

تابلو برق‌های صنعتی علاوه بر محافظت از بیشتر وسایل الکترونیکی، کاربردهای اساسی و مهم دیگری را نیز دارند که به‌صورت کلی در قسمت زیر اشاره خواهد شد:

ü   کنترل کردن موتورهای دو یا سه فاز

ü   کنترل کردن توزیع جریان برق

ü   توزیع عادلانه و مناسب توان در مدار‌های مصرف‌کننده

ü   استفاده در تابلوهای بانک خازنی برای درست کردن و کنترل ضریب توان آن

ü   کاربرد در بیشتر تابلوهای کنترل صنعتی یا تابلوهای PLC برای کنترل خودکار اکثر فعالیت‌های صنعتی

ü   جلوگیری از نشتی جریان برق

تابلو برق‌های صنعتی معمولاً نقش بسیار اساسی و ویژه‌ای را در بیشتر صنایع تولیدی و کارخانه‌ها ایفا می‌کنند و باعث ارتباط مناسب، درست و منظم در بین اجزای یک سیستم برقی می‌شوند. تابلو برق‌های صنعتی در مکان‌هایی مانند؛ ایستگاه‌های مبدل، ایستگاه‌های توزیع برق، اکثر اماکن مسکونی سازمانی و تجاری، کارگاه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و ... مورداستفاده واقع شده و به کار می‌آیند.

موارد استفاده از کابل مسی در روزمرگی

 

موارد استفاده از کابل مسی

یک کابل مسی شامل دو یا چند سیم مسی است که در کنار هم قرار گرفته و به هم متصل شده، پیچ خورده یا بافته شده اند تا یک مجموعه واحد را تشکیل دهند. کابل‌های برق ممکن است با اتصال سیم‌ها انعطاف‌پذیرتر شوند.موارد استفاده از کابل مسی شامل موارد مختلفی است و به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

-        سیم‌کشی برق: سیم کشی برق در سیستم‌های توزیع برق داخل ساختمان‌های مسکونی، تجاری، و یا صنعتی، خانه‌های تلفن همراه، وسایل نقلیه تفریحی، قایق، تا 600 ولت ضخامت سیم قابل استفاده است.

-        موتورهای الکتریکی:کابل مسی در سیم مگنت یا سیم سیم پیچ در سیم پیچی موتورهای الکتریکی ، ترانسفورماتورها ، سلف‌ها ، ژنراتورها ، هدفون‌ها ، سیم پیچ‌های بلندگو ، موقعیت دهنده‌هارد دیسک، آهنرباهای الکتریکی و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

-        کابل خودرو: کابل‌های خودرو به عایق‌هایی نیاز دارند که در برابر دماهای بالا، فرآورده‌های نفتی، رطوبت، آتش و مواد شیمیایی مقاوم باشد. پی وی سی، نئوپرن و پلی اتیلن رایج‌ترین عایق‌ها هستند که در کابل مسی به کار می‌روند. پتانسیل این کابل‌ها از 12 ولت برای سیستم‌های الکتریکی تا حدود 300 ولت یا 15000 ولت برای ابزارآلات، روشنایی و سیستم‌های جرقه زنی متغیر است.

-        لوازم خانگی: از کابل مسی در لوازم خانگی استفاده می‌شود و ممکن است برای لحیم کاری یا شناسایی فاز قلع کاری شوند. بسته به میزان بار، عایق می‌تواند PVC، نئوپرن، اتیلن پروپیلن، پرکننده پلی پروپیلن یا پنبه باشد.

 

مزایای کابل مسی

از مزایای کابل مسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-        هدایت الکتریکی بهتر و ضریب رسانایی بیشتر مسی یکی از مهم‌ترین مزایای کابل مسی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه مس هدایت الکتریکی فوق العاده ای دارد؛ برای جریان الکتریکی بالا استفاده می‌شود.

-        مقاومت کمتر و مصرف انرژی بسیار کم یکی دیگر از مزایای کابل مسی است. مقاومت الکتریکی کم فلز مس باعث شده است؛ سرعت انتقال جریان در این فلز بالا باشد.

-        نصب و راه اندازی کابل مسی بسیار ساده است. به دلیل اینکه فلز مس دارای انعطاف پذیری مناسب است؛ نصب و راه اندازی آن ساده خواهد بود. می‌توان به سادگی و بدون هیچ ابزار خاصی، واشر، پیگتیل یا ترکیبات مفصلی نصب کرد.

-        شاخص‌های الاستیک مس بین 1.7 تا 1.8 است که باعث افزایش کیفیت کابل‌های مسی شده است.

-        ظرفیت کابل مسی از ظرفیت سایر کابل‌ها بیشتر است. به همین دلیل از کابل مسی عموما در سیستم‌های توزیع برق قوی استفاده می‌شود.

-        نسبت به خوردگی کاملا مقاوم است و در محیط‌های مختلف قابل استفاده می‌باشد.

-        فلز مسی دارای استحکام بالا و شکل پذیری مناسبی است.  معمولاً هرچه یک فلز قوی تر باشد انعطاف پذیری آن کمتر است. در مورد مس اینطور نیست. ترکیبی منحصر به فرد از استحکام بالا و شکل پذیری بالا، مس را برای سیستم‌های سیم کشی ایده آل می‌کند. به عنوان مثال، در جعبه‌های اتصال و در پایانه‌ها، مس را می‌توان بدون کشش یا شکستن خم کرد، پیچ خورد و کشید.

برای تهیه و خرید انواع کابل مسی به فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه پاسارگاد نوین مراجعه کنید. این فروشگاه محصولات سیم و کابل با کیفیت و مرغوب را ارائه می‌دهند. تمامی‌تجهیزات و وسایل کاملا استاندارد هستند و با خدمات پس از فروش می‌باشند. لذا در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید. فروشگاه پاسارگاد نوین انواع کابل مسی با برندهای مختلف را با قیمت مناسب و به صورت اورجینال ارائه می‌دهد. برای دریافت لیست قیمت دقیق و به روز محصولات مختلف از طریق راه های ارتباطی مندرج در سایت با ما در تماس باشید. فروشگاه پاسارگاد با داشتن تجربه فراوان در زمینه سیم و کابل محصولات متنوع از برندهای مختلف را ارائه می‌دهد.

مانیتور و پنل اپراتور hmi چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 

مانیتور و پنل اپراتور hmi

هنگامی که سیستم اتوماسیون صنعتی از برنامه تعیین شده در رایانه به دستگاه‌های خطوط تولید وارد می‌شود، برای انتقال داده‌ها به واسطه نیاز دارد که مانیتورهای اچ ام آی این وظیفه را برعهده دارند. عوامل و پارامترهای برنامه زیمنس توسط این مانیتور برای مسئول تولیدات نمایش داده می‌شود. plc مانند یک داریو به ال‌سی‌دی مانیتور وارد می‌شود و می‌تواند انواع کدنویسی‌ها را در فضای مانیتور انجام دهد. به‌علاوه با استفاده از پنل اپراتور، می‌تواند پارامترها را کنترل کند، آنها را تغییر دهد یا بررسی نماید.

 قبل از ورود مانیتورها به مرحله کدنویسی، آسیب‌پذیر بودن برنامه‌های رایانه سبب می‌شد تا بعضی از ویروس‌های کدنویسی شده به داخل سیستم نفوذ کنند و همین مسئله زمینه را برای ایجاد اختلالات در زیمنس فراهم کرده بود. در یک تایم مشخص می‌توان حدود 200 دستگاه تولید را به پنل متصل کرد و توانایی‌های آنها را نمایش داد.

استفاده از پنل‌ها سبب شد تا بین رایانه و دستگاه‌ها ارتباط مؤثری برقرار شود و در صورت امکان در پارامترهای آنها، برحسب کاربردی که دارند، تغییراتی ایجاد کرد. یکی از کاربری‌های رایج اچ ام آی، استفاده از آنها در صنایع بزرگ و گسترده است. به دلیل وجود کدهای آماده در اپراتورها و مانیتورها، هزینه‌های طرح‌های کم کاربرد کاهش پیدا کرد.

 ال سی سی‌هایی که در پنل‌ها و مانیتورها وجود دارند، از برنامه‌نویسی‌ها و کدهای مختلفی تشکیل شده‌اند که می‌توانند اتوماسیون‌های کارخانه ارزیابی کنند یا پارامترهای آن را با طرح‌های جدیدتر جایگزین نمایند. ویژگی مهم این پنل‌ها، گرافیک و ظرفیت حافظه بالاست که می‌تواند در ابعاد مختلف ساخته شود و چندین پی‌ال‌سی را به خود متصل کرده و از آنها یک شبکه واحد تشکیل دهد.
ویژگی مانیتور زیمنس

درواقع سیستم‌های کامپیوتری که به‌کار گرفته می‌شدند از یک عیب برخوردار بودند به‌عبارتی نرم افزارهای کامپیوتری بسیار آسیب پذیر بودند. حتی بعضی مواقع دچار ویروس می‌شدند که این مسئله موجب می‌شد خسارت‌های زیادی به سیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس وارد شود. مانیتور زیمنس قادر است که در یک زمان 255 وسیله را به آن متصل نمود و پارامتر های آنرا به نمایش بگذارد. از ویژگی‌های مانیتور زیمنس می‌توان به توانایی نمایش انیمیشن،ارتباط از طریق پورت‌های ارتباطی مطرح PLCهای زیمنس، شبیه‌سازی به‌صورت سیمولار و… اشاره کرد.

در نهایت باید بگوییم که سیستم مانیتورینگ بیشتر در داخل کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما امکان استفاده فراکارخانه ای هم دارد، که معمولا به آنها ASADA هم گفته می شود. در حالت کلی باید بدانید که نمایندگی زیمنس یکی دیگر از مباحث مهم در ارتباط با اتوماسیون صنعتی یعنی مانیتورنیگ را به همه معرفی می کند که یکی از نیاز های اساسی بسیاری از صنایع همچون صنایع بزرگ می باشد. بسیاری از صنایع بزرگ که محصولات اتوماسیون زیمنس در آن استفاده شده عبارتند از: صنایع شیمیایی، پتروشیمی، تولید انرژی و … به عبارتی بدون استفاده از سیستم مانیتورینگ نمی توانند که به کار خود ادامه دهند.

 

تاچ پنل زیمنس

تاچ پنل زیمنس جزء گروه دیگر از پنل های گرافیکی شرکت زیمنس هستند.
همان گونه که‌از نامشان مشخص است به صورت لمسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در سایزهای متفاوتی هم تولید و ارائه می‌شوند.
بعضی از تیپهای تاچ پنل زیمنس به صورت تک رنگ وجود دارند. برای PLCهای خاص از شرکت زمنس در دسترس می باشند. معمولا در پروژه های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.گفتنی است که تیپ پیشرفته آنها از پورت‌های متنوعی برخوردار می‌باشد که‌به منظور برقراری ارتباط با سایر تجهیزات استفاده می‌شوند.

از جمله برخی از مزایای این تاچ پنل زیمنس عبارت اند از: وضوح بالا، صفحه نمایش عریض با قابلیت تنظیم نور و طیف رنگی 64000 رنگ، رابط برای طیف وسیعی از PLC ها، مهندسی شده در پرتال TIA، طیف اول رده ایده آل برای کاربری های استاندارد تاچ پنل اچ ام ای و … تصوی نمایی اجازه می دهد تا با استفاده از کارخانه کامپکت و یا کاربری های کوچک تر کیفیت پردازش به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد. لازم است بدانید که دارا بودن تمام قابلیت های مهم اچ ام ای بیسیک، نسل دوم HMI بیسیک زمینه امکانات جدیدی در قالب مانیتورینگ، عملیات اصلی، مهندسی مکانیک در یمت های بسیار مناسبی را به وجود آورده است.

 

موارد مهم در انتخاب پنل :

·       سایز پنل

·       پشتیبانی از شبکه های مختلف

·       حجم حافظه

·       کیفیت رنگ بندی

·       قابلیت های گرافیکی بالا

·       لمسی یا کلیدی بودن

·       قابلیت افزایش حجم از طریق مموری

موارد کاربرد HMI

  • مشاهده وضعیت ورودی و خروجی ها
  • عیب یابی سریع
  • ارسال sp های مناسب به پروسه کنترلی
  • دریافت آلارم و پیغام های خطا
  • ثبت آلارم ها و ذخیره نمودن آنها
  • مشاهده مقادیر متغیر ها

مشخصات HMI ها

·       توانایی ارتباط با شبکه های مختلف مثل پروفی باس، پروفی نت، سریال و

·       نمایش گراف

·       نمایش نمودار

·       قابلیت اتصال به انواع  PLC

·       امکان ذخیره سازی اطلاعات

·       توانایی نمایش انیمشن

·       دارای RTC به منظور عملکرد در تاریخ و ساعت معین

·        دارای ماکرو جهت انجام محاسبات و اعمال منطقی

·       امکان ارسال داده بر روی اینترنت

·       قابلیت اتصال به درایو کنترل دور موتور، درایو سروو و تجهیزاتی که دارای شبکه های صنعتی باشند.