sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

آشنایی کامل با کابل آلومینیوم

همانطور که گفته شد، کابل‌های برق انواع متفاوتی دارند و یکی از انواع این کابل‌ها، کابل آلومینیوم است. کابل برق آلومینیوم را معمولاً با نام‌هایی همچون کابل برق با هادی آلومینیومی، کابل قدرت با هادی آلومینیومی و یا کابل آلومینیومی نیز می‌شناسند. در صنعت سیم و کابل به‌منظور اینکه قیمت سیم و کابل به‌صرفه گردد، کابل برق را با هادی‌ آلومینیومی تولید می‌نمایند.

معمولاً تصور می‌شود که فلز آلومینیوم به دلیل اینکه مقاومت بالایی دارد، جایگزین مناسبی برای فلز مس نبوده و همچنین سبب افت ولتاژ و بالا رفتن دمای کابل می‌شود؛ اما اصلاً این‌طور نیست. کابل برق آلومینیومی را اگر بر اساس همان اصول کابل مسی انتخاب کنید، مسئله‌ای به وجود نمی‌آید؛ همچنین این نکته را باید در نظر داشت که سطح مقطع این کابل باید بیشتر از کابل مسی باشد.

کابل‌های آلومینیومی نیز مانند کابل‌های مسی کاربردهایی دارند و هر دوی آن‌ها به‌منظور انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شوند. فلز مس در سال‌های پیش شایسته‌ترین هادی برای کابل برق و یا کابل قدرت بوده و استفاده می‌شد؛ اما باگذشت زمان و با گران‌تر شدن قیمت فلز مس، دیگر افراد کمی تمایل به خرید کابل مسی دارند و بیشتر خرید کابل آلومینیومی را ترجیح می‌دهند. با وجود اینکه کابل مسی دارای مقاومت الکتریکی کمتری بوده، اما قیمت مس تقریباً ۳ برابر قیمت آلومینیوم است و همچنین وزن پایین‌تری دارد؛ می‌توان برای جلوگیری از خوردگی آن نیز از کلمپ بی متال استفاده کرد.

استفاده از فلزات امروزه در صنایع رایج شده است بر اساس ویژگی فلزات کارایی‌ها و عملکردهای متفاوتی نیز از آن‌ها می‌بینیم مثلاً در صنعت جهت استفاده‌های منعطف و متحرک اغلب از فلز مس استفاده می‌کنند در حالیکه مس گران بوده و بعضاً در ساخت و سازهای گسترده کارایی و صرفه اقتصادی ندارد. مس آلومینیوم به نسبت مس مقاومت الکتریکی بیشتری دارد اما از لحاظ هزینه قیمت آلومینیوم به صورت تقریبی یک سوم قیمت مس است و جهت بکارگیری در فضاهایی که به تحرک ویژه‌ای نیاز ندارند و ثابت هستند مناسب می‌باشد.

سبک بودن فلز آلومینیوم برای استفاده در خطوط هوایی نکته و عامل بسیار مهمی است زیرا با افزایش وزن هادی، بالا رفتن هزینه دکل و وزن نیز به دنبال آن می‌آید. همچنین در مقایسه با کابل‌های مسی، چگالی آلومینیوم و حمل آن‌ها آسان‌تر است. در واقع می توان گفت که در کابل های فشار ضعیف، آلومینیوم به خوبی می‌‌تواند جایگزین مس شود.

خرید کابل آلومینیوم 

کابل آلومینیومی یکی از کالاهای مهم و کاربردی است که در سایزها و برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. از آنجایی که این محصول از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان یک کابل پرمصرف به شمار می‌آید، به همین جهت فروش بسیار بالایی دارد. کابل‌های آلومینیومی به شکل زمینی، هوایی و خودنگهدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که باید در زمان انتخاب اندازه مناسب کابل‌های آلومینیومی درنظر بگیرید این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در مقایسه با کابل‌های کمتر است؛ از این رو هنگامی که برای خرید کابل آلومینیومی اقدام می‌کنید، باید سایزی را انتخاب نمایید که به اندازه یک تا دو سایز از کابل‌های مسی بیشتر باشد تا ولتاژ در مسیر کاهش پیدا نکند؛ علاوه براین برای انتخاب بهترین محصول باید براساس مشخصات فنی پروژه‌ها از قبیل مکان نصب، میزان ولتاژ و … سایز مناسب را محاسبه نمایید.

قیمت کابل آلومینیوم

از مهم‌ترین شاخصه‌های تمایز میان کابل مسی و آلومینیومی، هزینه و قیمت آن است. اما همانطور که ذکر شد، همواره قیمت کابل‌های آلومینیومی به نسبت مسی، تقریبا یک سوم می‌باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابل برق آلومینیومی

قیمت کابل بر عوامل مختلفی وابسته است همچون؛ طول ومتراژ سیم و میزان ولتاژ متغیر آن.

برخی پارامترهای مهم دیگر که بر قیمت کابل‌ها بی تاثیر نیستند، میزان ولتاژ و طول سیم می‌باشد. البته مسلم است که کابل‌ها با سایز بالاتر قیمت بیشتری هم دارند و کابل‌های فشار ضعیف ارزانتر از کابل‌های فشار متوسط می‌باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد