sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

تابلو برق چیست

تابلو برق چیست:

اصولاً تابلو برق‌ها (Electrical Enclosure) به‌صورت یک جایگاه یا محفظه برای نگه‌داری، قرارگیری، نصب و سیم بندی تجهیزات و وسایل الکترونیکی بوده و همچنین انواع مختلف کلیدها، قطعه‌های حفاظتی و کنترلی و لوازم نمایشگری مانند جریان آمپر، ولتاژ، فرکانس، توان و ... به روی آن نصب می‌شوند.

 تابلو برق‌ها گروهی از تجهیزات ضروری و اساسی هستند و این تجهیزات در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرند. معمولاً تابلو برق‌ها باهدف هدایت، توزیع و کنترل برق به کار می‌روند. ضمناً تابلوهای برق برای جلوگیری از وارد شدن شوک‌های الکتریکی ناشی از جریان برق به بیشتر افراد استفاده‌ شده و در مقابل عوامل گوناگون طبیعی و محیطی کاربرد اساسی دارد.

معرفی تابلو برق صنعتی:

تابلو برق صنعتی دارای یک محفظه از جنس فلز بوده که در درون این محفظه انواع مختلف قطعات جای‌گیری شده و نصب می‌شود و این قطعات با توجه به کاربری افراد یا کاربرد تابلو برق، می‌تواند متفاوت باشند و معمولاً تابلو برق صنعتی از تجهیزات در مقابل اکثر عوامل محیطی و زیستی محافظت می‌کند.

 تابلو برق صنعتی توسط افراد قابل‌مشاهده و بررسی بوده و این تابلو ممکن است باهدف زیبایی و کاربردی در انواع مختلفی طراحی بشود. تابلوهای برق صنعتی معمولاً از جنس پلاستیک‌های سخت یا فلزهایی مثل آلومینیوم، استیل ضدزنگ و فولاد تولید شده و این امکان وجود دارد به‌صورت  نقاشی شده یا گالوانیزه شده هم طراحی شوند.

تابلو برق‌های صنعتی فلزی به علت رسانایی الکترونیکی خوب، سبب اتصال امن و محافظت از وسایل داخل محفظه شده و تابلو برق‌های صنعتی غیرفلزی ممکن است مدت‌زمان نصب طولانی‌تری داشته باشند.

 استفاده از تابلو برق‌های صنعتی امکان محافظت و کنترل بیشتری را نسبت به دیگر تابلو برق‌ها فراهم می‌کند. تابلو برق صنعتی سبب کمتر شدن هزینه سیستم شده و نگهداری و تعمیر آن به‌مراتب آسان‌تر از دیگر تابلوهای برق‌ها خواهد بود و حداکثر ایمنی را برای افراد در مقابل حادثه‌ها و آسیب‌هایی مثل خطر برق‌گرفتگی یا انفجار را داراست.

خرید تابلو برق صنعتی:

برای خرید بهترین و کاربردی‌ترین نوع یا مدل تابلو برق صنعتی، در ابتدا باید به متراژ مکان مدنظر، ناحیه‌ی قرارگیری،  تکنولوژی‌های به‌روز استفاده شده در تابلو برق‌های صنعتی، مدت تضمین و میزان هزینه خرید آن توجه ویژه کرد.

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که حتماً باید در موقع خرید تابلو برق صنعتی به آن توجه شود، این است که تابلو برق صنعتی م بایستی با استانداردهای روز جهان سازگار بوده تا احتمال صدمه دیدن و مشکلات جزئی آن کاهش یابد.

نحوه سیم‌کشی تابلو برق صنعتی:

سیم‌کشی تجهیزات یا وسایل الکترونیکی درون تابلو برق صنعتی بسیار مهم و ضروری بوده و نحوه انجام دادن سیم‌کشی باید با نهایت دقت و صبر انجام شود؛ چون‌که یکی از بااهمیت‌ترین مواردی که باید در ارتباط با ایمنی تابلو برق صنعتی به آن توجه کرد، همین نحوه سیم‌کشی وسایل الکترونیکی است؛ ضمناً عملکرد مطلوب و طول عمر مفید وسایل الکترونیکی تا حدود زیادی به رعایت استاندارد‌ها و اصول سیم‌کشی نیز بستگی دارد.

بعضی از استاندارد‌ها و اصول کلی که باید در نحوه سیم‌کشی تابلو برق صنعتی موردتوجه قرار گیرد به‌صورت زیر است؛

ü   همه‌ی اتصالات و کابل‌هایی که از باسبار یا شینه منشعب شده‌اند، باید به‌وسیله‌ی سر سیم مخصوص و کابل شو پرس شده و به‌وسیله ی پیچ و مهره به هم وصل شوند.

ü    کابل‌های مورداستفاده برای ترانسفورماتور‌های ولتاژ، به علت گرمای زیاد حداقل یک رنج بالاتر قرارگرفته می‌شوند.

ü    فضای درون کانال‌های سیم‌کشی حدوداً باید به‌اندازه 3 و 1 خالی باشد.

ü    سیم‌هایی که از بیرون داکت رد می‌شوند و معمولاً باز هستند باید به صورتی فرم دهی شوند که در موقع تکان خوردن یا حرارت دیدن به بدنه و سایر لوازم الکترونیکی متصل نشوند.

ü    همه‌ی مصارف درون تابلو باید شامل فیوز اصولی و پایدار باشند؛ مثل فن، هیتر، چراغ سیگنال و ...

ü   همه‌ی بخش‌های برق‌دار و لخت باید عایق‌بندی شده تا از تماس آن‌ها با بدن افراد جلوگیری شود.

ü   در تابلو برق‌های صنعتی، ولتاژ سیم‌ها باید با رنگ‌بندی مشخص‌ از هم جدا شود؛ مثلاً 220 ولت با رنگ سیاه یا قرمز و 24 ولت با رنگ سبز یا آبی مشخص می‌شوند.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی:

اصولاً برای مشخص کردن قیمت و هزینه‌های خرید انواع تابلو برق‌های صنعتی، عوامل بسیاری دخیل هستند؛ که این عوامل می‌توانند جنس محفظه یا تابلو برق باشند که انواع پلاستیکی، آلومینیومی و فلزی از جمله آن‌هاست، و یا می‌توانند حجم و مساحت محفظه‌ی تابلو برق، نوع و مدل تابلو برق صنعتی، ابعاد کلی تابلو برق، میزان مقاومت، میزان ولتاژ، استانداردهای کافی و خوب و...  باشند که هر کدام در تعیین قیمت انواع تابلو برق‌های صنعتی مؤثرند.

ضمناً توجه به کیفیت تجهیزات و وسایلی که در ساخت انواع تابلو برق‌های صنعتی استفاده می‌شود نیز، بسیار مهم و ضروری است و در قیمت پایانی تابلو برق صنعتی تأثیرگذار است.

قیمت‌گذاری بیشتر تابلو برق‌های صنعتی ارتباطی مستقیم با نوسانات موجود در بازار و همچنین میزان تقاضا برای این نوع تابلوها دارد؛ ولی در اصل قیمت بیشتر تابلو برق‌های صنعتی با توجه به ابعاد (ابعاد از 40*15 تا 70*100)، نوع آن (روکار، توکار، فلزی، ریتال، استیل و...) برند (بهنام برق، کنترل کاربران و ...) تعیین شده و در حدود 200 هزار تومان الی 12 میلیون تومان است.


اجزای تابلو برق صنعتی:

مهم‌ترین اجزای تابلو برق صنعتی را به‌طورکلی می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

ü   بدنه اصلی تابلو برق صنعتی

ü   کلیدهای اصلی

ü   هادی‌ها و شینه

ü   تجهیزات یا وسایل اندازه‌گیری

ü   وسایل یا تجهیزات محافظتی

ü   سیستم زمین (ارتینگ)

ü   سیستم اینترلاک

ü   مقره ها

بدنه اصلی تابلو برق؛ جنس بدنه اصلی تابلو برق‌های صنعتی از آهن، پلاستیک یا مواد کامپوزیتی بوده و انواع وسایل و تجهیزات در داخل یا روی بدنه اصلی تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرند و بدنه تابلو علاوه بر اینکه مکانی برای قرارگیری وسایل است، در مقابل انواع عوامل محیطی مانند ضربه‌ها، گرما یا سرما، رطوبت و گردوغبارها، شرایط مختلف آب‌ و هوایی و ... پایدار است.

کلیدهای اصلی؛ یکی از اجزای مهم در تابلو‌های برق صنعتی بوده و برای قطع و وصل کردن جریان‌ برق، مورد استفاده واقع می‌شوند.

هادی؛ برای ارتباط میان وسایل تابلو برق، باید از هادی‌ استفاده کرد و جنس اکثر هادی‌ از مس است.

تجهیزات انداز‌ه‌گیری؛ با توجه به هدف‌های مدنظر، پارامترهای گوناگونی مثل دما، جریان، ولتاژ و ... را اندازه‌گیری می‌کنند.

تجهیزات محافظتی؛ تجهیزات محافظتی مانند فیوز، رله و ... برای مراقبت از مدار اصلی به کار گرفته می‌شوند.

سیستم زمین؛ اتصال به زمین برای مراقبت از جان افراد و موجودات در مقابل برق‌گرفتگی از طریق برق‌دار شدن قسمت‌های فلزی غیر مداری سیستم به کار می‌رود.

اینترلاک؛ اینترلاک یا سیستم قفل داخلی برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه و ناخواسته است که در تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرد. قفل داخلی هم می‌تواند الکتریکی و هم مکانیکی باشد.

مقره؛ مقره ها به‌عنوان یک عایق مناسب برای جلوگیری از عدم عبور جریان‌های برقی ناخواسته به سطح زمین، استفاده می‌شوند.

کاربرد تابلو برق صنعتی:

تابلو برق‌های صنعتی علاوه بر محافظت از بیشتر وسایل الکترونیکی، کاربردهای اساسی و مهم دیگری را نیز دارند که به‌صورت کلی در قسمت زیر اشاره خواهد شد:

ü   کنترل کردن موتورهای دو یا سه فاز

ü   کنترل کردن توزیع جریان برق

ü   توزیع عادلانه و مناسب توان در مدار‌های مصرف‌کننده

ü   استفاده در تابلوهای بانک خازنی برای درست کردن و کنترل ضریب توان آن

ü   کاربرد در بیشتر تابلوهای کنترل صنعتی یا تابلوهای PLC برای کنترل خودکار اکثر فعالیت‌های صنعتی

ü   جلوگیری از نشتی جریان برق

تابلو برق‌های صنعتی معمولاً نقش بسیار اساسی و ویژه‌ای را در بیشتر صنایع تولیدی و کارخانه‌ها ایفا می‌کنند و باعث ارتباط مناسب، درست و منظم در بین اجزای یک سیستم برقی می‌شوند. تابلو برق‌های صنعتی در مکان‌هایی مانند؛ ایستگاه‌های مبدل، ایستگاه‌های توزیع برق، اکثر اماکن مسکونی سازمانی و تجاری، کارگاه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و ... مورداستفاده واقع شده و به کار می‌آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد