sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

آشنایی با اینورتر و طرز کار آن

به دستگاهی که بتواند جریان مستقیم یا DC را به جریان متناوب AC تبدیل کند اینورتر یا inverter می‌گویند. با استفاده از این دستگاه می‌توان که جریان برق شهری یا همان AC را که ولتاژ آن 220 ولت است را می‌توان به برق DC تبدیل کند.

برق شهری برقی متناوب است که از فرکانسی برابر 50  هرتز دارد. زمانی می‌توان شاهد عملکرد اصلی این دستگاه بود که دوباره برق را به جریان متناوب AC تبدیل کند و این کار با فرکانس و ولتاژ مورد نیاز مصرف کننده صورت بگیرد.

در رابطه با طرز کار اینورتر باید بگوییم که سرعت گردش این موتورها با فرکانس و ولتاژ موتور رابطه مستقیمی دارد؛ در واقع هر زمانی که فرکانس و ولتاژ بیشتر شود به همان اندازه سرعت موتور هم دستخوش تغییرات می‌شود و در عین حال افزایش می‌یابد.

اگر موتور مورد نظر به ولتاژ و فرکانس کمی احتیاج داشته باشد می‌توانید از اینورتر استفاده کنید تا بتوانید فرکانس و ولتاژ آن را کم کنید.  گاهی اوقات لازم است که سرعت موتور کم شود به همین دلیل با استفاده از اینورتر می‌توان که این کار را انجام داد.

در حالت کلی اینورتر در بسیاری از لوازم خانگی کاربرد دارد از جمله این لوازم می‌توان به پمپ آب خانگی، یخچال، ماشین لباسشویی، کولر گازی، آسانسورهای صنعتی و خانگی و ... اشاره کرد.

ممکن است دیده باشید که مقدار کمی لباس داخل ماشین لباسشویی ریخته باشد در این صورت ماشین لباسشویی با توجه به وزن لباس، سرعت و قدرت کمتری را برای گردش تنظیم می‌کند.   

معرفی اجزای اینورتر

این روزها شرکت‌های زیادی در زمینه تولید اینورتر فعالیت می‌کنند به همین دلیل برندهای متفاوتی از این دستگاه را مشاهده خواهید کرد از جمله آن‌ها می‌توان به اینورتر اشنایدر اشاره کرد؛ در حالت کلی تمام اینورترها فارغ از برند و نوعی که دارند، از یک ساختار کلی برخوردار هستند.

توجه کنید که تمام اجزاء در کنار هم می‌توانند که عملکرد یک اینورتر را تضمین کنند و هر کدام از آن‌ها به تنهایی قادر به تضمین کیفیت کل دستگاه نیستند. در حالت کلی اینورترها از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند که این سه بخش کنترل، مدار اصلی، منبع تغذیه خواهند بود. در ادامه هر کدام از این اجزاء را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول در استندبای شدن اینورترها ارزیابی سیم‌کشی و اطمینان حاصل کردن از سلامت بخش‌ها و دستورالعمل صحیح اتصالات اینورتری، است. مرحله بعدی انجام تنظیمات و برنامه‌ریزی است که به دو روش انجام خواهد گرفت: تنظیمات اتوماتیک و نوع دستی آن. توانایی auto_tune یا همان تنظیمات اتوماتیک، یک ویژگی در بعضی از اینورترها است که قادر به تنظیم خودکار برخی از عوامل خواهد بود.

انجام صحیح این تنظیمات بستگی به سیم‌کشی و اتصالات صحیح اینورتر دارد. تنظیم اتوماتیک، یک حالت ایده‌آل برای تنظیم پارامترهای موتوری خواهد بود. معیارهایی مانند طول کابلی، نوع موتور و توان مقاومتی، به‌صورت اتوماتیک ارزیابی و پس از آن ست می‌شوند.
رایج‌ترین حالت تنظیمات در اینورترها، نوع دستی آن است که روش دقیقی برای تنظیم پارامترها نخواهد بود؛ در صورتی که تنظیم دقیق برخی از پارامترها باید به‌صورت کاملاً دقیق انجام گیرد، مانند راه‌اندازی موتور سنکرون مغناطیس ثابت.

 برای انجام چنین کاری ارزیابی و بررسی پلاک موتور بایستی دستی انجام شود و تنظیم داده‌ها در بخش عوامل موتور انجام گردد.

بخش کنترل اینورتر (Control Unit)

قسمت کنترل به‌نوبه خود از بخش‌هایی همچون کی پد، ترمینال برد، برد کنترل تشکیل شده است.

» کی پد: مهم‌ترین جزء در بخش کنترل همین کی‌پد است و بسیار حائز اهمیت است. بیشتر درایوهایی که تولید می‌شوند از Key Pad برخوردار هستند آن هم از نوع دیجیتالی بهرمندند. کی‌پد دیجیتالی در دو نوع صفحه نمایش LED و یا صفحه نمایش Segment-7 طراحی و ساخته می‌شوند.

کی‌ پدهای دیجیتالی کاربردهای متنوعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به انجام عملیات JOG، تنظیمات تمام پارامترها، کم و زیاد کردن سرعت، انجام تنظیمات محلی، انجام تست دستی اشاره کرد.  

» ترمینال برد: با استفاده از ترمینال برد می‌توان برای درایو اعمال کنترلی را انجام داد که از جمله این اعمال می‌توان به فرمان دهی به درایو، کم و زیاد کردن دور درایو، اضافه کردن ولوم خارجی، کنترل از راه دور استارت ئ استپ کردن، صادر فرمان قطع و وصل به درایو، الصاق کردن سنسور به درایو اشاره کرد.

» برد کنترل: یم بخش دیگر که در قسمت کنترل وجود دارد همان برد کنترل است که از جمله مهم‌ترین بخش درایو است. در واقع در برای پردازش سیگنال‌های ورودی به درایو از مکانی به‌نام برد کنترل استفاده می‌کنند. در حالت کلی از این برد به عنوان مغز سیستم یاد می‌شود چرا که وظیفه دارد بین اجزای اینورتر هماهنگی ایجاد کند و به آن‌ها فرمان دهد.

 برد پاور

یکی دیگر از اجزای اینورتر که در طرز کار اینورتر بسیار موثر است برد پاور است. در برد پاور سه وظیفه اصلی اجراء می‌شود؛ یعنی سیگنال‌های ورودی دریافت می‌شوند و آن‌ها را تبدیل می‌کند و در نهایت به عنوان سیگنالی مناسب به خروجی آن‌ها را ارسال می‌کند. نواحی ولتاژهای بالا و پایین را از هم جدا می‌کند. کنترل نواحی بحرانی و تشخیص سیگنال‌های ورودی را برعهده دارد. 

مدار اصلی

سومین جزء در اینورترها مدار اصلی است که می‌توان گفت یک بخش اساسی و مهم در درایو است. در مدار اصلی پیچیده‌ترین تبدیلات انجام می‌شود. در مدار اصلی ولتاژ ورودی AC به ولتاژ DC تبدیل می‌شود و در نهایت از طریق سوئیچ‌های IGBT به ولتاژ AC مورد نیاز مصرف کننده تبدیل می‌شود.  

نکات کار با اینورتر

زمانی که از این دستگاه استفاده می‌کنید لازم است که نکات مهمی را رعایت کنید.

·       در وهله اول لازم است که از دستکش مخصوص جوشکاری استفاده شود.  

·       استفاده از ماسک و لباس‌های محافظ لازم است لذا اشعه‌هایی که از ذوب الکترود حاصل می‌شود برای چشم بسیار مضر است و در عین حال می‌تواند باعث سوختگی پوست دست و صورت شود.

·       از این دستگاه در مکان‌هایی که ممکن است آتش سوزی رخ دهد استفاده نکنید.

·       از کلاه ایمنی جوشکاری و کفش ایمنی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید که طرز کار اینورتر به درستی انجام شود بایستی که برای تهیه و خرید دسستگاه به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی که در زمینه فروش انواع اینورتر فعالیت می‌کند فروشگاه اینترنتی برق لئو است که تمام محصولات را با کیفیت و عملکردی عالی به دست مشتریان خود می‌دهد. قیمت اینورترها در برق لئو بسیار مناسب است.

گفتنی است که با خرید از این مرکز فروش می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات مورد نیاز را خریداری کنید و در هزینه‌های اضافی که برای رفت و آمد صرف می‌کنید، صرفه جویی لازم را انجام داده باشید.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد