sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

اینورتر اشنایدر چیست؟

به دستگاهی الکترونیکی که سبب تبدیل کردن جریان مستقیم برق به جریان متناوب می‌شود و با ایجاد تغییر در فرکانس و ولتاژ خروجی، دور موتور الکتریکی را کنترل می‌کند اینورتر یا درایو می‌گویند که اینورتر اشنایدر یکی از بهترین اینورترها در میان برندهای موجود است که با به‌کارگیری این وسیله در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

 اینورتر اشنایدر از الکتروموتورها محافظت می‌نماید و موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌گردد. این ابزار قادر به تغییر دور موتور، از صفر تا چندین برابر دور نامی درج‌شده روی پلاک موتور است.

به علت منعطف ساختن پروسه‌های صنعتی تنظیم دور موتورهای الکتریکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در بیشتر موارد موجب کاهش مصرف انرژی می‌گردد.

روشن و خاموش شدن موتورهای الکتریکی به شکل کنترل‌ شده، به‌وسیله‌ی اینورتر اشنایدر انجام می‌شود که این اتفاق در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد، و این قابلیت به الکتروموتورها امکان فرمان‌پذیری هوشمند و کنترل‌شده را خواهد داد.

روشن و خاموش شدن موتورها توسط اینورترها به‌صورت تدریجی، از تنش‌های مکانیکی در کوپلینگ‌ها و بسیاری دیگر از آسیب‌های ادوات دوار می‌کاهد.

انواع اینورتر اشنایدر

نقش اینورترهای اشنایدر، کلید زنی و هدایت ولتاژهای بالا و جریان‌های چند صد آمپری می‌باشد. اینورترها برای انجام درست کارشان به المان‌های قدرتمندی نیازمند هستند.

نزدیک به سی سال است که این ریزپردازنده‌ها باقیمت مناسب و کیفیت بالا در اختیار صنایع قرار داده شده‌اند. بر این اساس، اینورترها از ادوات صنعتی مدرنی محسوب می‌شوند.

اینورتراشنایدر با نام تجاری آلتیوار طراحی و به بازار عرضه می‌گردند که آلتیوار۷۱، آلتیوار ۶۱ ، آلتیوار ۲۱۲، آلتیوار ۱۱، آلتیوار ۱۲، آلتیوار ۳۱۲،  آلتیوار ۳۱ از رایج‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. همان‌طور که گفته شد اینورتر اشنایدر برای راه‌اندازی الکتروموتورها استفاده می‌گردد.

برای راه‌اندازی الکتروموتورهای سه فاز، این نمونه درایوها بسیار مناسب هستند. استارت و استپ به شکل نرم، توانایی تنظیم سرعت موتور، قابلیت روشن و خاموش شدن موتور به شکل کنترل‌شده، کم شدن مصرف برق و انرژی، تعیین و کنترل گشتاور موتور و... از مزیت‌هایی است که می‌توان برای این نمونه درایوها عنوان کرد.

اینورتر هوشمند اشنایدر

نسل جدید اینورتر اشنایدر اینورتر هوشمند است. این اینورتر ها قابلیت های زیادی دارند. یکی از ویژگی های جدید این سری اینورتر قابلیت اتصال به شبکه اینترنت اشیا یا IoT یا (Internet of Things) تحت پلتفرم جدیدی در محصولات اشنایدر با نام Ecostruxure است که می تواند با توجه به اطلاعات کل سیستم برق، مدار را کنترل کند

نحوه عملکرد اینورتر

سرعت چرخش موتور را می توان با تغییر فرکانس اعمالی به آن کنترل کرد. برای کنترل سرعت موتور، باید فرکانس را تغییر دهیم و ولتاژ اعمالی را نیز به گونه ای کنترل کنیم که شار میدان مغناطیسی در مقدار بهینه خود باقی بماند.

تقریبا تمامی درایو های کنترل دور بر این اساس کار می کنند که تغذیه AC ورودی را دریافت می کنند، با یکسوسازی آن را به برق DC تبدیل می کنند و با استفاده از اینورتر برق DC موجود را به برق AC با فرکانس های دلخواه تبدیل می کنند و به عنوان خروجی تحویل می دهند. اینورتر بخش کلیدی آن فرایند است، به همین دلیل است که به درایو های کنترل دور، اینورتر نیز می گویند.

بازدهی موتور اهمیت بسیاری دارد. طبق آخرین استانداردهای اروپا خرید موتور IE1 ممنوع است (کم بازده ترین موتورها)؛ اگر یک موتور IE2 بخرید باید آن را همراه درایو استفاده کنید.

با توجه به طول عمر موتورها، هزینه خریدشان درصد کوچکی از هزینه بهره برداری از آن ها ناشی از مصرف انرژی در طول عمرشان است، بنابراین استفاده از موتورهای پربازده تر IE3 و IE4 منطقی تر است.

البته در انتخاب موتور این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اغلب موتورها هنگامی که نزدیک توان نامی شان کار می کنند بازده بیشتری دارند، بنابراین موتوری انتخاب نکنید که از توان مورد نیاز خیلی بزرگتر باشد.

شکل زیر ساختار داخلی اینورتر را نشان می دهد. یکی از المان های تشکیل دهنده درایو یکسو ساز است که از شش دیود یکسو کننده تشکیل شده است و ورودی AC را به DC تبدیل می کند و توسط لینک DC که یک خازن است به اینورتر انتقال می دهد.

ماژول اصلی درایو، اینورتر است. اینورتر از شش ترانزیستور دوقطبی با درگاه عایقی یا به اختصار IGBT تشکیل شده است. IGBT به عنوان کلید های قدرت بسیار سریع عمل می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد