sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

تابلو برق کشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

در عصر امروز در بسیاری از صنایع به علت کمبود فضای پیرامون کار و نیز وجود هزینه‌های بالا جهت اختصاص فضا برای اجرای پروژه‌ها، سعی بر این است تا از فضای موردنظر نهایت بهره‌وری انجام شود؛ بر همین اساس از تابلوهای کشویی برای این فضاها استفاده می‌شود. از مزایای به‌کارگیری این تابلوها این است می‌توان فیدرهای متعدد همراه با مدارات کنترلی با حجم بالا را در یک سلول جای داد. از دیگر مزایای تابلو کشویی این است که در زمان نگهداری یا تعمیر این امکان فراهم است که فیدر مدنظر را از سلول بیرون آورد و فیدر رزرو را داخل سلول گذاشت و همچنین در حداقل زمان قطعی فیدر امکان تعمیرات سریع وجود دارد.

به ‌بیان ‌دیگر تابلو برق کشویی نوع پیشرفته تابلوهای مدولار می‌باشد، به‌نحوی‌که در این گروه از تابلوهای برق هر مدول به شکل کشویی متحرک است. تابلو برق کشویی دارای انواع مختلفی است که در زیر به شرح مختصری در مورد آن‌ها می‌پردازیم:

انواع تابلو برق کشویی

•         تابلوهای مرکز قدرت: برای تغذیه تابلوهای MCC از این نمونه تابلوها استفاده می‌گردد و د رواقع یک تابلوی توزیع می‌باشد و قابلیت این را دارد که چند تابلوی MCC را تغذیه نماید؛ کلیدها در این مدل تابلوها اغلب از نوع تابلو هوایی و از پست اصلی می‌باشند.

•         تابلوهای کنترل موتورها: همان‌گونه که قبلاً نیز گفته شد تابلو برق کشویی نوع پیشرفته تابلوهای مدولار بوده به‌نحوی‌که در این دسته از تابلوهای برق هر مدول به شکل کشویی متحرک است.

•         تابلو برق‌های ماژولار: تابلوهای ماژولار نیز نوع مدرن تابلوهای ثابت ایستاده هستند که هر فیدر به شکل یک ماژول در تابلو برق قرار داده‌ شده است و فیدر بالایی و فیدر پایینی به‌وسیله یک صفحه فلزی جدا می‌گردند و به دو نوع کلی بر اساس نوع دسترسی به سر کابل دسته‌بندی می‌گردند.

 

·       دسترسی از پشت: در این روش از پشت دستگاه به تابلو دسترسی دارند.

·       دسترسی از جلو: در این مدل غالباً دسترسی از طریق درب کوچکی است که کنار درب اصلی قرار دارد و اتصالات کابل‌ها به فیدرها از همین درب انجام می‌گیرد.

تابلوهای فشار متوسط کشویی تولید این شرکت بر پایه دانش فنی تابلوهای ساخت شرکت ABB طرح Unisafe می باشد که تا سطح ولتاژ 36 کیلو ولت، جریان نامی 4000A  و سطح اتصال کوتاه 50KA طراحی و تولید می  گردند . این تابلو ها در ردیف تابلوهای Metal Clad طبقه بندی می شوند که در آنها، محفظه های مختلف از یکدیگر جدا شده اند. در اینصورت در صورت بروز خطا در هر کدام از محفظه ها،این خطا به سایر بخش ها سرایت نمی کند. این تابلو ها از چهار بخش تشکیل شده اند :

این تابلوها در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهها، پست های فوق توزیع و پروژه های صنعتی همچون فولاد، مس و سیمان و … کاربرد دارند.

از این تابلوها به عنوان مرکز کنترل موتوری ( MCC ) استفاده می شود . در این تابلوها شمش اصلی در قسمت بالا در محفظه ای جداگانه قرار دارد و محلی مجزا جهت اتصال کابل در نظر گرفته شده است. قطعات الکتریکی به صورت مدولار داخل کشو قرار میگیرند . ارتفاع این کشوها بسته به نوع قطعه قابل تغییر می باشـد . قابلیت نصب قطعات اضافه از قبیل ترانس های جریان, قطعات جانبی کلید ... و همچنین کانکتور فرمان در داخل کشو وجود دارد . وسایل اندازه گیری و کنترلی نیز روی درب کشو نصب می‌گردد .

باسبار این تابلو به صورت سه پل و چهار پل قابل اجرا می باشد و شامل دو بخش باسبار اصلی و باسبار عمودی می باشد . باسبار اصلی بصورت افقی در بالای تابلو نصب شده و باسبار عمودی برای اتصال واحدهای کشویی در پشت محفظه کشوها قرار می گیرد.حداکثر فضای در دسترس کشو 1700MM می باشد و امکان هدایت کابل از پایین و بالا وجود دارد. ساختار کشو به نحوی طراحی شده است که در سه حالت سرویس، تست و قطع قرارگیرد و هر کشو داری اینترلاک های مکانیکی برای ‌حالت های وصل و تست و همچنین قفل وضعیت قطع می‌باشد.

تابلو برق فشار ضعیف کشویی

تابلوهای فشار ضعیف کشویی تابلو ها برق هایی هستند که در آنها محفظه های مختلف از یکدیگر جدا شده اند. این امر باعث میشود تا اگر خطایی در یکی از محفظه ها و یا کشوها رخ دهد، این خطا به محفظه یا کشوی بعدی منتقل نشود و سایر بخش های تابلو آسیب نبیند.

تقسیم بندی تابلوهای فشار ضعیف کشویی:

تابلو های کنترل موتورها(Motor Control Center (MCC):

این تابلو ها بصورت کشویی و برای کنترل موتورها ساخته می شود .این تابلوها بخاطر مزیت تابلوهای کشویی بسیارگران هستند.
تابلوهای مرکز قدرت(Power Center):

این تابلوها برای تغذیه تابلوهای MCC استفاده میشوند و یک تابلوی توزیع است و میتواند چند تا تابلوی MCC را تغذیه کند در این تابلو ها کلیدها بیشتر از نوع هوایی هستند و بعد از پست اصلی استفاده می شوند.

تابلوهای مدولار

تابلوهای مدولار: نوع پیشرفته تابلوهای فیکس ایستاده است. هر فیدر به شکل یک مدول در تابلو نصب شده و به وسیله یک صفحه فلزی از فیدر بالایی و فیدر پایینی خود جدا می شوند و از لحاظ دسترسی به سر کابل به دو نوع کلی دسترسی از پشت و جلو تقسیم می شوند در این حالت معمولا” در کنار درب اصلی تابلو درب کوچکی به نام درب کناری تعبیه شده و اتصالات کابل ها به فیدرها از طریق این درب انجام میشود. این نوع سلولها را از لحاظ محل ورود سر کابل های ورودی و خروجی میتوان به ورود از بالا و ورود از پایین تقسیم نمود.

مزیتهای اصلی تابلوهای برق کشویی:

این تابلو ها دارای ایمنی بالاتری نسبت به تابلو های فیکس می باشند

در صورت لزوم تعویض فیدر حتی در صورت برق دار بودن تابلو قابل انجام است.

تعمیر و نگهداری در تابلو های کشویی به سهولت انجام می گردد.

که این مزایا موجب می گردد زمان بی برقی در یک واحد صنعتی به حداقل برسد، از این رو این دسته از تابلو ها در محل هایی استفاده می شود که بی برق شدن فیدر منجر به زیان و خسارات بالا می گردد. در کشور ما از این دسته از تابلو ها غالبا در صنعت نفت، سیمان، مس استفاده می گردد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد