sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

شناخت کابل تلفن انواع آن

 

کابل تلفن

امروزه تلفن یکی از راه‌های ارتباطی مهم است و برقراری این ارتباط نیاز به وجود تجهیزاتی دارد که یکی از این تجهیزات کابل تلفن می‌باشد. کابل‌های تلفن وظیفه‌ی انتقال داده‌ها، سیگنال‌ها و اطلاعات را بر عهده دارند. کابل تلفن از چند رشته سیم که هرکدام رنگ مخصوص به خود را دارد تشکیل‌شده است؛ این سیم‌ها به هم دیگر تابیده ‌شده‌اند و به همین خاطر میزان دریافت نویز آن‌ها کمتر می‌شود.

 کابل تلفن در مدل‌ها متفاوت به بازار عرضه می‌شود و سطح مقطع و تعداد زوج‌ها در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. کابل تلفن هادی از جنس مس است و با نام CCC در بازار معروف است؛ اما در برخی دیگر ممکن است جنس هادی از نوع آلومینیوم بوده و فقط روکش آن از جنس مس باشد که به آن کابل CCA می‌گویند.

کیفیت کابل‌های مسی بهتر از کابل‌های آلومینیومی است؛ البته باید این نکته را گفت که قیمت کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی کمتر است. در ادامه‌ی مطلب به انواع کابل تلفن می‌پردازیم:

·       کابل تلفن هوایی: این مدل کابل مقاومت و دوام بالایی دارد و در برابر اشعه‌ی آفتاب، نفوذ حشرات، بارش باران و غیره مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و دلیل این پایداری وجود روکش پلی‌اتیلن است؛ از این مدل کابل بیشتر برای محیط‌های بیرون استفاده می‌شود. روکش آخر این مدل کابل بیشتر به رنگ سیاه است. این کابل‌ها در ضخامت‌های متفاوت 0.4، 0.5، 0.6 میلی‌متر و در حداکثر 100 زوج عرضه می‌شوند.

·       کابل تلفن هوایی مهار دار: برخی کابل‌های مخابراتی زره و مسنجر فولادی دارند که باعث افزایش مقاومت آن‌ها می‌شود و اغلب در خطوط هوایی مخابرات به کار گرفته می‌شوند.

·       کابل تلفن زمینی: جنس روکش آن پی‌وی‌سی است. رنگ طوسی دارند، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های هوایی داشته و در داخل ساختمان‌ها به کار می‌رود. اغلب در ضخامت‌های 0.4، 0.5، 0.6 میلی‌متر عرضه می‌شود و تعداد زوج آن‌ها از 2 تا 100 است.

·       ژله فیلد خاکی: جهت کابل‌کشی در داخل کانال‌ها استفاده می‌شود و بیشتر در زمین و به‌صورت دفنی به کار گرفته می‌شود.

 

مزایای کابل های شبکه زوج تابیده شده

کابل شبکه زوج تابیده شده محبوبیت بسیار زیادی دارد و با وجود رقیب قدرتمندی چون فیبر نوری هنوز هم بیشترین کاربرد را دارد. حتی با وجود پیشرفت فوق العاده شبکه های وایرلس و وای فای کابل های شبکه و به طور کلی شبکه های اترنتی جایگاه خود را حفظ کرده اند. دلیل محبوبیت کابل های شبکه مزایای مهمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه : کابل های شبکه زوج تابیده در مقایسه با کابل های فیبر نوری و کواکسیال قیمت کمتری دارند و هزینه نصب آن ها بسیار کمتر است.
  • نصب راحت : نصب کابل های شبکه زوج بسیار راحت است، به راحتی سوکت زده می شوند و به راحتی به کیستون متصل می شوند. همچنین ابزاری که برای نصب و بکارگیری آن ها نیاز داریم، قیمت بالایی ندارند.
  • تنوع بالا : این نوع کابل ها در انواع مختلفی وجود دارند که می توانند بنا بر نیاز هر شبکه مورد استفاده قرار گیرند. چه بخواهید از این کابل ها در شبکه خانگی استفاده کنید و چه بخواهید آن ها در یک دیتاسنتر بزرگ بکار بگیرید، کابل تابیده شده متناسب را می توانید پیدا کنید.
  • سازگاری : تقریباً تمام کابل شبکه زوج تابیده شده از سوکت های RJ-45 استفاده می کنند. بنابراین هر دستگاه دارای پورت شبکه RJ-45 می تواند از آن استفاده کند، از انواع تجهیزات شبکه مانند روتر گرفته تا لپ تاپ و حتی برخی از تلویزیون ها.

 

1.    کابل تلفن هواییاین دسته از کابل ها دارای مقاومت و دوام بالایی هستند و در مقابل اشعه خورشید، بارش باران، نفوذ حشرات و … از خود مقاومت خوبی نشان می دهند. دلیل این مقاومت، وجود روکشی به نام پلی اتیلن است که کابل تلفن مخابرات را عایق کرده است. از این کابل ها می توان در محیط های خارجی ساختمان نیز استفاده کرد. روکش نهایی این نوع کابل عمدتاً مشکی رنگ است. کابل هوایی تلفن اغلب در قطر های ۰.۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی متر و در حداکثر ۱۰۰ زوج عرضه می شود.

2.    کابل تلفن زمینیاین کابل ها روکشی از جنس PVC و به رنگ طوسی دارند. دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های هوایی هستند. این کابل ها در داخل ساختمان کاربرد دارند. این محصولات اغلب در قطرهای ۰۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی متر عرضه می شوند و تعداد زوج آن ها از ۲ تا ۱۰۰ زوج است.

3.    کابل تلفن هوایی مهارداربرخی از کابل های مخابراتی به یک نوع زره و مسنجر فولادی مجهز شده اند که مقاومت آن ها را افزایش می دهد. این محصولات اغلب در خطوط هوایی مخابرات مورد استفاده قرار می گیرند.

4.    ژله فیلد خاکیجهت کابل کشی در داخل کانال از این نوع کابل ها استفاده می شود. این محصولات دارای عایق پلی اتیلن هستند. میان هادی های آنها از ژله گرم نفتی و ضد آب پر شده است. از این کابل ها در زمین و به صورت دفنی نیز می توان استفاده کرد. ژله به کار رفته شده در ساختار آن در هوای گرم و سرد، از خود مقاومت نشان می دهد و از صدمه دیدن کابل جلوگیری می کند. هم چنین مانع نفوذ رطوبت به ساختمان کابل می شود.

از دیگر انواع کابل تلفن و بهترین کابل تلفن می‌توان به فیلد خاکی، هوایی ساده، ایرک کانالی، کابل دوبل هوایی مهاردار و … اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد