sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

مواردی که باید درباره تابلو برق روکار بدانیم

تابلو برق روکار

تابلو برق روکار، محفظه‌ای است که داخل یا روی آن برای نصب و سیم‌کشی وسایل برقی و الکترونیکی مکان مناسبی است و به ‌منظور ممانعت از تماس مستقیم اشخاص با سیم‌ها و یا تجهیزاتی که ولتاژ الکتریکی دارند، از آن استفاده می‌شود تا توسط برق به افراد شوک وارد نشود.

به‌طور خلاصه از تابلو برق روکار به ‌منظور تفکیک برق استفاده می‌شود. آخرین مرحله‌ی ساخت تابلو برق، مونتاژ آن است. مدل‌ استاندارد تابلو برق‌ها شامل استاندارد آمریکایی و استاندارد بین‌المللی است.

تابلو برق‌ها ازلحاظ نصب شامل دو دسته‌ی دیواری و ایستاده هستند که تابلو برق‌های ایستاده، شامل دو دسته‌ی روکار و توکار می باشند. ازجمله کاربردهای تابلو برق روکار می‌توان به عواملی نظیر کنترل تجهیزات برق و حفاظت از آن‌ها در مقابل عوامل محیطی، امنیت در مقابل خطراتی نظیر آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی اشاره نمود.

عوامل تعیین ‌کننده‌ی قیمت تابلو برق روکار شامل موارد زیر است:

- جنس فریم تابلو برق

- برند سازنده‌ی فریم تابلو برق

- مقدار عرضه و تقاضای فریم تابلو برق

- متد فروش فریم تابلو برق

- تولید داخل یا خارج بودن فریم تابلو برق

- نرخ ارز

انواع تابلوهای برق

تابلوهای برق روکار در دو مدل ساختمان و صنعتی تقسیم ‌بندی می‌گردند و تابلو برق‌های ساختمان، خود به سه دسته‌ی تابلوی تقسیم واحد، تابلوی عمومی، تابلوی کنتور یا اصلی طبقه ‌بندی می‌شوند.

تابلو تقسیم واحد

این تابلو در پریزها، مدارهای روشنایی و... کاربرد دارند و در واحدهای آپارتمان نصب می‌شود.

تابلو تقسیم واحد یک جایگزین ساده برای جعبه ‌تقسیم‌های پراکنده‌ای است که در ساختمان‌های قدیمی به کار می‌رفت.

تابلو عمومی

ساختمان‌ها دارای مکان‌هایی نظیر پارکینگ، حیاط، پله‌ها، بام و... بوده که قابل ‌استفاده برای کلیه‌ی ساکنان ساختمان به ‌طور مشترک هستند؛ لذا می‌بایست تابلوی مجزایی عمل برق ‌رسانی به این فضاها را انجام دهد که این تابلو همان تابلوی عمومی است. تابلوی عمومی در محلی قابل‌ دسترس یا اغلب در پیلوت نصب می‌گردد. همچنین تابلو برق عمومی قابلیت در نظر گرفتن خطوط مجزا برای سیستم اعلام آتش‌سوزی، سیستم آنتن مرکزی و آیفون‌ها را دارد.

تابلو اصلی

کابل اصلی برق بعد ازاینکه وارد ساختمان شد، به تابلویی که تأمین‌ کننده‌ی برق همه‌ی واحدهای ساختمان و فضاهای اشتراکی است، وارد می‌شود که به آن، تابلوی کنتور یا اصلی گفته می‌شود. محل نصب تابلوی کنتور در قسمت ورودی ساختمان است و توسط شرکت برق بازدید می‌شود.

تابلو برق های فشار ضعیف از نظر کاربرد را میتوان به 6دسته تقسیم کرد:1-تابلو توزیع برق صنعتی که در واحدهای صنعتی برای توزیع جریان برق شبکه از این تابلو برق استفاده می شود. 2-تابلو توزیع برق مسکونی که در واحدهای مسکونی برای توزیع جریان برق شبکه از این تابلو برق استفاده می شود. 3-تابلو بانک خازن که برای اصلاح ضریب توان برق مصرفی از این تابلو برق استفاده میکنند جهت پایین آوردن میزان و مبلغ برق مصرفی. 4- تابلو برق فرمان موتوری که جهت کنترل و راه اندازی موتورهای الکتریکی از این تابلو برق استفاده می کنند. 5-تابلو برق کنترل(PLC) که برای کنترل اتومات مدارهای الکتریکی از این تابلو برق استفاده می‌کنند. 6-تابلو برق مارشالینگ که ارتباط بین تابلو برق و تابلو کنترل مرکزی یا همان تابلو DCS را فراهم میکند.

تابلو برق های استفاده شده در داخل ساختمان از 3 دسته تشکیل می شوند: 1- تابلو برق کنتوری که وظیفه محافظت از کنتور های برق ساختمان به عهده این تابلو برق می باشد که دارای یک درب برای برق ورودی شبکه و یک درب برای قرار گرفتن کنتور ها و یک درب هم برای توزیع برق به واحد های ساختمان می باشد. 2-تابلو برق تقسیم عمومی که وظیفه تقسیم برق مشاعات ساختمان را دارد که برق اف اف ،پارکینگ ،راهروها ،پشت بام و آسانسور شامل آن میشود. 3-تابلو برق مینیاتوری داخل واحد که وظیفه توزیع برق به روشنایی و پریز برق ها به وسیله حفاظت از طریق مینیاتوری در داخل واحد ها را دارد.

 تابلو برق ها از نظر ایستایی به دودسته تقسیم میشوند: 1-تابلو برق دیواری (wall mounted) که بر روی دیوار (روکار) ویا داخل دیوار (توکار) نصب می شوند. 2-تابلو برق ایستاده (self standing) که در روی سطح کف زمین بصورت خود نگهدار و بدون نیاز به تکیه به جایی نصب می شوند.

 تابلو برق استیل چیست؟تابلو برق استیل (تابلو استیل) به تابلویی گفته میشود که فلز بدنه آن بجای ورق آهن سیاه از ورق استیل ساخته می شود،در تابلو برق استیل نیازی به رنگ آمیزی نمی باشد چون بدنه تابلو برق استیل در برابر خورندگی و زنگ زدگی مقاوم است و کاربرد این تابلو برق ها بیشتر در صنایع غذایی و کارخانجات فراورده های شیر می باشد زیرا تابلو برق استیل را میتوان بارها شسته و ضدعفونی کرد.گروه صنعتی پارس صنایع تولید کننده تابلو برق استیل با بهترین کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد