sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

sanat-blog

معرفی انواع لوازم صنعتی

راه های گرم کردن خانه

راهکارهای گرم کردن خانه در زمان قطع گاز

احتمال قطع گاز در روزهای بسیار سرد زمستان و در زمان اوج مصرف غیر ممکن نیست. آنچه در ادامه خواهید خواند چند راهکار خانگی برای گرم کردن خانه شما در چنین روزهایی است.

البته این راهکارها برای روزهایی که در فصل سرما با وجود استفاده از لوازم گرمایشی بازهم احساس سرما می‌کنید و  علیرغم همه‌ی تلاشتان برای گرم کردن خانه، همچنان فضای خانه شما به طور مطلوب گرم نشده است و زیاد کردن درجه سیستم‌های گرمایشی تنها منجر به اتلاف انرژی در فضای داخلی شما شده است، قابل استفاده است.

در این حالت با به ‌کارگیری روش‌های مکمل به سادگی می‌توانید فضای خانه خود را گرم کنید، پس با این مطلب همراه باشید تا با هم روش‌های گرم کردن خانه را بررسی کنیم.

  1. استفاده از بخاری برقی برای گرم کردن خانه

  • درست است که گرمای بخاری برقی به اندازه انواع بخاری‌های گازی نیست، اما بهتر است به منظور احتیاط برای فصول سرد سال و پیش بینی احتمال قطع گاز در روزهای برفی، یک عدد بخاری برقی در خانه داشته باشید.
  • انواع قدیمی بخاری برقی این قدرت را دارند تا حداکثر شعاع چند متری پیرامون خود را گرم کنند.
  • اما مدل‌های جدیدی از بخاری برقی در بازار وجود دارد، که با کمک گرفتن از المنت‌های برقی و مکش هوای سرد از بیرون، باد گرم و مطبوعی تولید کرده و در گرم کردن خانه بسیار خوب عمل می‌کنند. بنابراین اولین توصیه‌ ما به شما برای حفظ سلامتی خود و فرزندانتان در روزهای سرد سال، با احتمال قطع گاز برای گرم کردن خانه تان، تهیه حداقل یک دستگاه بخاری برقی است.
  • البته میزان برق مصرفی توسط این نوع از سیستم‌های گرمایشی باید در نظر گرفته شود. متأسفانه اتلاف انرژی در بخاری برقی بالا است، گرچه راه حل خوبی برای فرار از سرما در زمان قطعی گاز به نظر می‌رسد.

۱. برای گرم کردن خانه در زمستان جایی به شکل کفش کن در ورودی منزل تعبیه کنید

اگر در ورودی منزل شما مستقیماً به داخل فضای نشیمن باز می‌شود، باید یک فضای کفش کن کوچک در ورودی خانه درست کنید.

این فضا می‌تواند شیشه‌ای باشد تا از ورود نور به داخل جلوگیری نشود و فضای اتاق را کوچک نشان ندهد. ساختن کفش کن روش خوبی برای دور نگه داشتن سرما از اتاق نشیمن به هنگام باز و بسته کردن در ورودی است.

۲. برای گرم کردن خانه در زمستان جلوی ورودی‌هایی که در ندارند، پرده مخصوص آویزان کنید

پرده‌هایی که تا زمین می‌رسند و بین اتاق‌ها آویزان می‌شوند، "پورتیه ر" می‌گویند. آویزان کردن این نوع پرده یک سنت قدیمی است که احیای این سنت واقعاً ارزشمند است. زیرا جلوی وزش باد و نفوذ سرما به داخل هال یا اتاق نشیمن و اتاق‌های دیگر را سد می‌کند.

۳. برای گرم کردن اتاق خواب در زمستان بالکن را محصور کنید

این روش نیز مانند روش "کفش کن" باعث می‌شود که بالکن ورودی ساختمان محصور شده و از وزش باد و ورود سرما به داخل جلوگیری شود. بالکن محصور یک مزیت دیگر نیز دارد و آن اینکه مهمانان تا زمانی که در را به رویشان باز کنید، در پناه آن یخ نمی‌زنند!

۴. برای گرم کردن اتاق خواب در زمستان پرچین‌های بادگیر بکارید

اگر اطراف منزل شما بادگیر است، می‌توانید دور آن پرچین‌های بلند بکارید یا چیزهای دیگری نصب کنید که مسیر باد را سد کنند. مثلاً حصارکشی کنید یا درخت بکارید.

۵. جهت گرم کردن اتاق خواب در زمستان پرده‌های خیلی ضخیم آویزان کنید

پارچه‌های ضخیم و زیبایی همچون مخمل به خصوص آن‌هایی که راه راه هستند، بسیار گرم می‌باشند و به خوبی جلوی ورود باد و سرما از پنجره به داخل را می‌گیرند. اگر گرمای بیشتری می‌خواهید، پشت پنجره‌ها کرکره یا سایبان نیز بکشید و از داخل پرده‌های سنگین و ضخیم آویزان کنید.

گرم کردن خانه در زمستان؛ عایق داخلی و خارجی گرما را حفظ می‌کند

 یکی از مهم‌ترین راهکارها برای گرم کردن خانه در زمستان جهت هدر ندادن انرژی عایق‌بندی لوله‌های آب، رادیاتور و لوله‌کشی خانه است. قرار نیست گرما را در جایی که نیاز نیست هدر بدهید هدف این است که منزل‌تان را گرم کنید و از انرژی استفاده بهینه کنید.

  عایق بندی لوله‌ها فقط مختص لوله‌های بدون حفاظ و در معرض دید نیست. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی از همان ابتدای لوله‌کشی برای عایق بندی لوله‌های داخلی بنا اقدام کنید.

 درب پشت بام یا درب اتاق زیر شیروانی یکی از مهم‌ترین خروجی‌های هدر رفت گرما و انرژی است. از بسته بودن آن‌ها و سالم بودن شیشه و سایر حفاظ‌های آن‌ها در فصل زمستان مطمئن شوید.

 جلو سرد شدن کف خانه را بگیرید. در صورت عایق نبودن کف منزل روزانه بیش از ۱۰ درصد گرمای خانه از این طریق هدر می‌رود. برای گرم کردن خانه در زمستان اگر کف منزل شما عایق نیست حتما کف را با فرش و قالیچه‌های گرم بپوشانید. بهترین جنس فرش و قالیچه برای گرم کردن خانه در زمستان فرش‌های پشمی و دستبافت است.

جلوی هدر رفتن گرما به وسیله در و پنجره را بگیرید

 بهتر است از پنجره های جنوبی خانه برای استفاده از گرمای نور خورشید بهره ببرید. برای عایق کردن این پنجره ها از پرده های ضخیم بهره ببرید تا در هنگام تابش نور خورشید با کنار زدن پرده ها از گرمای طبیعی بهره ببرید.

 اگر با وجود بسته بودن درب و پنجره ها در روزهای سرد زمستان هنوز هم احساس سرما می کنید باید درب و پنجره را عایق بندی کنید. استفاده از چند لایه پرده، زدن پلاستیک به شیشه پنجره ها به صورت موقت، استفاده از کرکره و پرده های مخصوص پنجره، استفاده از فوم های درزگیر به خصوص برای پنجره های قدیمی و نیز استفاده از سایبان های سلولیتی از جمله روش های گرم کردن خانه در زمستان و جلوگیری از هدر رفت گرما و انرژی هستند.

 یک عایق داخلی به پنجره ها اضافه کنید. استفاده از عایق هایی مثل کیت که نوعی پلاستیک فشرده مرغوب هستند با سایبان و پرده پنجره تناقضی ندارد و همراه با آن ها به کار برده می گردد. درزهای پنجره ها را با چسب آکواریوم پر کنید.

 به عنوان یک راه چاره کوتاه مدت برای گرم کردن خانه در زمستان می توانید از یک پتو برای پوشاندن پنجره ها در روزهای خیلی سرد بهره ببرید. مسلما این کار ظاهر چندان خوبی ندارد اما بسیار کاربردی است.

19- اگر یک پنجره سرتاسری و بزرگ دارید و می خواهید جلوی هدر رفت گرما و انرژی را در فصل زمستان بگیرید می توانید از پرده های دوش حمام به جای پرده معمولی یا کیت عایق پلاستیکی بهره ببرید. این پرده ها ضخیم تر هستند و جلوی هدر رفتن گرما و انرژی را می گیرند. برای این که پنجره ظاهر بدی نداشته باشد از یک پرده پارچه ای برای پوشاندن این پرده بهره ببرید به این ترتیب در طول روز می توانید پرده را کنار بزنید و از نور خورشید هم بهره ببرید و در طول شب هم دمای اتاق گرم تر می گردد.

  در روزهایی که بیش از حد سرد است چند پتو از دیوار خانه و پنجره‌ها آویزان کنید. این کار را حتی برای دیوارهای بدون پنجره هم انجام دهید. اگر دیوارها و پنجره‌ها به خوبی عایق‌بندی نشده باشند گرمای خانه را هدر می‌دهند.

 حاشیه و درزهای در و پنجره‌ها را بپوشانید و در صورت امکان از شیشه‌های عایق سرما و گرما استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد